نسخه‌ای که از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند

از دست دادن توانایی در به خاطر سپردن وقایع گذشته یا کنونی می‌تواند بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. به گفته کلینیک مایو ایالات متحده فراموشی گاه به گاه دلیلی برای نگرانی نیست و این نوع از دست دادن حافظه را می‌توان با افزایش سن مشاهده کرد و معمولا بر توانایی ما برای انجام کارهای روزانه در محل کار یا خانه تاثیر نمی‌گذارد. با این حال از دست دادن تدریجی حافظه می‌تواند به دلیل بیماری‌های جدی مانند آلزایمر یا زوال عقل باشد.

به نقل از هلث نیوز، برخی از علل شایع از دست دادن حافظه با درمان یا تغییر سبک زندگی قابل بازگشت است. اگر به دنبال تقویت حافظه خود هستید، مصرف مکمل می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بسیاری از ما می‌دانیم اسیدهای چرب امگا سه برای سلامتی مهم است؛ با این حال با کمبود این مکمل روبه‌رو می‌شویم. تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ انجام و نتایج آن در نشریه Nutrients منتشر شد، به این موضوع پرداخت که چگونه اکثر کشورهای جهان دچار کمبود دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA)، یک اسید چرب امگا سه دریایی با زنجیره بلند است. اسیدهای چرب امگا سه یکی از اجزای سازنده مهم مغز محسوب می‌شود.

بنابراین مکمل اسیدهای چرب امگا سه برای بهبود حافظه مهم است. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ که در Nutrition Reviews منتشر شد، مکمل‌های اسید چرب غیراشباع امگا سه با زنجیره بلند به افراد مسن‌تری که زوال عقل نداشتند اما دارای اختلالات شناختی خفیف بودند، داده شد. حافظه شرکت‌کنندگان پس از مصرف مکمل بهبود یافت. مقادیر بالایی از امگا سه را می‌توان در غذاهایی مانند ماهی، صدف، دانه کتان، دانه چیا، گردو و سویا یافت. با این حال مصرف مکمل امگا سه می‌تواند تضمین کند که شما به اندازه کافی برای بهبود حافظه خود دریافت می‌کنید.

ویتامین B۱۲ برای چندین عملکرد در بدن ضروری و برای تولید انرژی، ساخت DNA و عملکرد صحیح سیستم عصبی مرکزی مهم است. اگرچه ویتامین B۱۲ در بسیاری از غذاهایی که مصرف می‌کنیم مانند گوشت، لبنیات و محصولات غنی شده وجود دارد اما کمبود ویتامین B۱۲ رایج است.

با افزایش سن توانایی ما برای جذب ویتامین B۱۲ از مواد غذایی کاهش می‌یابد که همین موضوع می‌تواند منجر به کمبود این ویتامین در بدن شود. متاسفانه کمبود ویتامین B۱۲ معمولا توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نادیده گرفته می‌شود. نتایج مطالعه در سال ۲۰۲۰ که در نشریه تغذیه، سلامت و پیری منتشر شد، نشان داد مردان و زنان مسن مستعد کمبود ویتامین B۱۲ هستند و سطح پایین ویتامین B۱۲ با حافظه ضعیف در مردان مرتبط است. مکمل ویتامین B۱۲ ممکن است به بهبود سطح ویتامین B۱۲ و حافظه کمک کند.

فولات به‌ عنوان ویتامین B۹ شناخته می‌شود و نقش مهمی در حفظ عملکرد سالم در بدن دارد. فولات به‌ طور طبیعی در غذاهایی مانند سبزیجات برگ‌دار، بادام زمینی، تخم‌ مرغ و غذاهای دریایی یافت می‌شود. برخی از نشانه‌های کمبود فولات از دست دادن حافظه و مشکلات قضاوت و درک است. کمبود فولات معمولا در اعتیاد به الکل، بیماری سلیاک و سندرم روده تحریک‌پذیر دیده می‌شود. اگر کمبود فولات دارید، احتمالا با کمبود سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی مواجه خواهید شد.

کمبود فولات معمولا در اختلالاتی که بر حافظه تاثیر می‌گذارد، دیده می‌شود. نتایج یک بررسی در سال ۲۰۲۱ که در نشریه Frontiers in Neuroscience منتشر شد، چگونگی کاهش سطح فولات در بیماران آلزایمر را مورد بحث قرار داد. سطوح کافی فولات خطر کمبود آن را کاهش داده و احتمال بروز آلزایمر را کاهش می‌دهد.

منبع: ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.