سامانه الکترونیکی مقابله با کووید-19

شرکت دانش پارسیان با تکیه بر توان علمی و فنی خود و با توجه به سابقه درخشان در حوزه پروژه های ملی، و در راستای ارزش های خود با «ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا» که متشکل از وزرای کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و … می باشد همکاری مشترکی را در جهت پیاده سازی و اجرای سامانه های الکترونیکی آغاز کرد.

از طریق این سامانه، تاکنون تعداد بالغ بر 74 میلیون نفر غربالگری شده اند که از این تعداد حدود 11 میلیون نفر به صورت خود اظهاری اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده اند و حدود 60 میلیون نفر هم توسط مراکز درمانی و تلفن 4030 مورد غربالگری قرار گرفته اند.

شرکت دانش پارسیان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گروهی از متخصصان رشته های مختلف فنی و پزشکی، شبکه جامع وزارت بهداشت را با عنوان SIB (معادل فارسی “سامانه یکپارچه بهداشت“) راه اندازی و پشتیبانی می کند که سامانه ای یکپارچه و کارآمد جهت ارائه هر چه بهتر و سریعتر خدمات بهداشتی به عموم مردم در حوزه بهداشت می باشد.

این سامانه که مبتنی بر وب بوده و در مراکز مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، بطور خاص برای جمع آوری و پردازش اطلاعات مربوط به سلامت گروه های سنی مختلف که از قبل در فرم های کاغذی ثبت و در سوابق خانوادگی مراکز بهداشت حفظ شده اند، طراحی شده است.

همچنین، سامانه شامل طیف گسترده ای از اطلاعات جمعیتی شخصی، سوابق بیماری ها، سوابق پزشکی و کلیه اطلاعات مؤثر بر سلامت فردی است. همچنین، امکان تعامل با سایر سیستم ها خارج از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله سیستم بیمه، پزشکی قانونی و غیره وجود دارد.

در این سامانه، برای تعداد 74,623,563 نفر از جمعیت کشور پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است. در حالیکه روزانه بیش از 5،800،000 نفر- خدمت در سطح کشور ثبت می گردد. همچنین، تعداد 2,809,575,491 نفر-خدمت در سامانه ثبت شده است.

سامانه تشخیص بیماری کووید-19

در سامانه تشخیص ویروس کرونا که برپایه خانه های بهداشت، مراکز جامع سلامت، پایگاه های سلامت و مراقبین سلامت/ بهورز است، به سه روش غربالگری صورت می گیرد:

  1. در روش اول هموطنان به جای مراجعه به مراکز درمانی و با هدف جلوگیری از هر گونه ازدحام که خود سبب انتشار ویروس کرونا می گردد، می توانند از طریق سامانه salamat.gov.ir  با وارد کردن شماره ملی خود به سوالات فرم پرسشنامه غربالگری و مراقبت کرونا جدید (COVID-19) پاسخ دهند. پس از پاسخ به سوالات، اطلاعات فرد در پرونده الکترونیک در مرکزی که تحت پوشش هستند ثبت خواهد شد. سپس، در صورت وجود هر مشکلی، مراقب سلامت/ بهورز یا پزشک با آنها تماس می گیرند.

2. در روش دوم، با شماره 4030 با شماره تماس سرپرست خانوار که در سامانه وجود دارد تماسی برقرار خواهد شد و سوالات مربوطه درباره وضعیت سلامت آن فرد و سایر اعضای خانواده او پرسیده می شود. این اطلاعات نیز در سامانه ثبت شده و با افرادی که دارای علائم مشکوک بوده اند تماس گرفته می شود و پیامک برای آنها فرستاده خواهد شد.

3. در روش سوم، خود فرد به طور مستقیم به مراکز درمانی مراجعه و علائم خود را بیان می کند.

در این راستا و برای مراجعه حضوری هموطنان نیز یک هزار مرکز خدمات جامع سلامت منتخب (شبانه روزی یا ۱۶ ساعته) برای خدمت رسانی سرپایی در سراسر کشور و با اولویت مناطق کمتر برخوردار راه اندازی شده است.

نتیجه بررسی وضعیت سلامت شما با توجه به پاسخ های داده شده نمایش داده می‌شود.

  • چنانچه شما مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شوید، سامانه به شما پیشنهاد می دهد که در سریعترین زمان ممکن به پایگاه سلامت/ خانه بهداشت مربوطه مراجعه فرمایید.
  • در صورتی که خدمت گیرنده در سایت salamat.gov.ir، فرم خود اظهاری کرونا را تکمیل کرده و نیاز به پیگیری داشته باشد، بهورز/ مراقب سلامت می تواند پیگیری را انجام دهد. پس از انجام پیگیری، سامانه تشخیص و دستورالعمل لازم برای مراقب سلامت یا بهورز را نمایش می‌دهد.