دکتر علیرضا رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در کشور، گفت: طبق تعاریف ارائه شده پرونده الکترونیک سلامت، یک فایل الکترونیک است که همه اطلاعات سلامت یک فرد را از قبل از تولد تا زمان مرگ در بر می‌گیرد. بر این اساس پرونده الکترونیک سلامت فقط شامل ثبت اطلاعات در سطح یک ارائه خدمات نمی‌شود، بلکه حتی اگر فرد به بخش خصوصی مراجعه کرده و خدمات تخصصی دریافت کرده باشد یا به بیمارستان، مراکز بهداشتی، انتقال خون و… مراجعه کرده باشد، باید اطلاعاتش در پرونده الکترونیک ثبت شود.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردها ۱۷۰ هزار نقطه در کشور در قالب پرونده الکترونیک سلامت باید به هم متصل شوند، افزود: با اتصال این نقاط به یکدیگر می‌توانیم یک پرونده الکترونیک سلامت کامل و واقعی در کشور داشته باشیم. در حال حاضر ۱۲۰ هزار نقطه به یکدیگر متصل شده است. البته همچنان شاهدیم که در برخی مناطق کشورمان دسترسی خوبی به اینترنت وجود ندارد. این در حالیست که برای ثبت اطلاعات و دسترسی به پرونده الکترونیک سلامت، باید این زیرساخت‌ها فراهم شوند.

رئیسی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۶۰۰ خانه بهداشت در سطح روستاهای کشور به اینترنت دسترسی کافی ندارند، ادامه داد: امیدواریم این زیرساخت‌ها با همکاری خوبی که با وزارت ارتباطات آغاز کرده‌ایم، ایجاد شوند. از طرفی در پرونده الکترونیک سلامت باید دسترسی سطوح مختلف را در نظر بگیریم. یک سطح، بخش دولتی شامل مراکز بهداشت، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت است.

رضایت ۹۶ درصدی از بهداشت

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه همچنین برای اولین بار همه سامانه‌های بهداشت کشور را به یکدیگر متصل کردیم، گفت: به‌طوریکه در گذشته اگر فردی برای دریافت خدمت از استانی به استان دیگر مراجعه کرده و خدمتی را می‌گرفت، آن خدمت در پرونده‌اش در استان تحت پوشش وارد و ثبت نمی‌شد، زیرا سیستم‌ها به هم ارتباط نداشتند. در حال‌حاضر خوشبختانه برای اولین بار این ارتباط در کل کشور برقرار و ۲میلیون و ۵۶۰ هزار همپوشانی حذف شده است. اقدام دیگری که در زمینه پرونده الکترونیک انجام دادیم، بحث نظرسنجی از مردم بود؛به‌طوریکه مردم بر ما نظارت می‌کنند و تاکنون بیش از ۱۰ میلیون بازخورد گرفته‌ایم که بالای ۹۶ درصد مردم اعلام رضایت کردند. همچنین یک فرد معتمد هم در شبکه‌های ما حضور دارد و در جایی که اعلام نارضایتی می‌شود، با افراد تماس تلفنی گرفته و علت را جویا شده و وارد سامانه می‌کنیم.

رئیسی ادامه داد: اقدام بزرگ دیگری که در زمینه پرونده الکترونیک در حال انجام است، مربوط به سطوح دو و سه، یعنی حوزه کلینیک و بیمارستان‌ها است. در این قسمت باید سطح دو و سه را هم به سامانه‌های بهداشت وصل کنیم و در گام بعدی هم سطوح یک، دو و سه بخش خصوصی و سایر بخش‌ها هم باید از طریق بیمه به سامانه‌های بهداشت وصل شوند. امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ به این نقطه برسیم که جزو گام‌های ۱۲ گانه معاونت بهداشت در حوزه پزشک خانواده و نظام ارجاع است. در این صورت می‌توانیم بگوییم که سامانه الکترونیک واقعی داریم.

ثبت ۷۵ میلیون نفر در سامانه‌های بهداشتی

وی با بیان اینکه در حال حاضر توزیع ما در زمینه پرونده الکترونیک در کشور در حال تکمیل است، ادامه داد: حتماً باید این سامانه‌ها را به حوزه درمان متصل کنیم. تاکنون ۷۵ میلیون نفر در سامانه‌ها ثبت‌نام شده‌اند و حدود ۶۲ میلیون نفر یک بار خدمت دریافت کرده‌اند. طبق آمارها در سال جاری هم ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر وارد سامانه‌های ما شده و یک بار خدمت دریافت کرده‌اند.

رصد نحوه توزیع بیماری‌ها با سامانه‌های بهداشتی

رئیسی با بیان اینکه در معاونت بهداشت شاخص‌های بهداشتی را هم از طریق سامانه‌ها رصد می‌کنیم، گفت: به عنوان مثال می‌توانیم مشخص کنیم که توزیع بیماری‌ها در یک منطقه بیشتر است و ما باید در آن منطقه اقدامات بیشتری را انجام دهیم. این اقدام برای مدیریت در حوزه بهداشت و سلامت بسیار به ما کمک می‌کند. در عین حال یادمان باشد که سامانه‌های الکترونیک هیچ زمانی کامل نیستند و دائماً باید بروزرسانی شوند. اینکه ما بتوانیم کار حوزه سلامت و مراقبت‌مان را از طریق سامانه انجام دهیم، تکلیف قانون است. قانون برنامه ششم توسعه از ما خواسته که خدمات‌مان را بر پایه الکترونیک و در قالب پرونده الکترونیک سلامت ارائه کنیم و حتی از ما خواسته‌اند که به سمت خرید راهبردی خدمات رویم. بر این اساس اگر بیمه‌ها می‌خواهند در حوزه سلامت قرارداد ببندند، باید به صورت الکترونیکی این اقدام را انجام دهند که اگر این اتفاق بیفتد، گام ششم از ۱۲ گام ما در حوزه پزشک خانواده و نظام ارجاع محقق شده است.

پرونده الکترونیک سلامت به سطح ۱ در بخش خصوصی می‌رود

رئیسی با بیان اینکه در صددیم تا سطح یک ارائه خدمات در بخش خصوصی هم به سامانه‌های معاونت بهداشت متصل شده و در قالب پرونده الکترونیک سلامت، خدمت ارائه دهند، گفت: امیدواریم در سال آینده قانونی از سوی شورای‌عالی بیمه به کل سطح یک ارائه خدمات در بخش خصوصی ابلاغ شود تا پزشکان عمومی سطح یک بخش خصوصی حداقلی از پرونده الکترونیک را در مطب‌هایشان داشته باشند و موظف باشند اطلاعات را در زمینه اقداماتی چون ویزیت، تشخیص و درمان که در مطب انجام می‌دهند، در پرنده الکترونیک سلامت ثبت کنند. این اقدام قرار است در سال آینده به طور کوتاه در یک یا دو استان انجام شود و سپس به کل کشور ابلاغ شود و به این صورت پزشکان به سمت ثبت الکترونیک پیش می‌روند. اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات‌مان حل می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید مادر بارداری در خانه بهداشت روستایی ویزیت شده و در شهر به پزشک عمومی مراجعه کرده است، حال همین ویزیت و توصیه‌های پزشک عمومی می‌تواند وارد پرونده الکترونیکی شود و در این صورت نیازی به تکرار آزمایشات و… نیست.

نسخه شهروندی پرونده الکترونیک سلامت

رئیسی در ادامه صحبت‌هایش به طرح نسخه شهروندی پرونده الکترونیک سلامت که قرار است سطوحی از دسترسی مردم را به اطلاعات پرونده الکترونیک‌شان محقق کند، گفت: گام پنجم بهداشت در حوزه خودمراقبتیتعریف شده است. بر این اساس اپلیکیشن موبایلی را که در تلفن همراه نصب و به سامانه بهداشت متصل می‌شود، طراحی و راه‌اندازی شده و به فرد سطوحی از دسترسی را به اطلاعات سلامتی شخصی‌اش می‌دهد. فرد می‌تواند برخی اطلاعات را مانند سن، جنس و… در آن وارد کند. بر این اساس به عنوان مثال اگر فردی فشار خون داشت، می‌توانیم پکیج خاص اطلاع‌رسانی به او ارائه دهیم. از طرفی ممکن است فردی به خارج از کشور رفته باشد، می‌تواند در صورت مراجعه به پزشک به آن پزشک حق دسترسی به اطلاعات سلامتش را برای مدت دو ساعت بدهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این اپلیکیشن و سرورهای آن آماده شده‌اند، اظهار کرد: اما باید این قدرت را داشته باشیم که اگر به طور همزمان ۲۰ میلیون نفر وارد اپلیکیشن شدند، بتوانیم آن را مدیریت کنیم. طبق پیش‌بینی‌هایمان قرار بود تا آخر امسال برنامه‌ریزی‌های راه‌اندازی این اپلیکیشن موبایلی انجام شود و بتوانیم در نیمه سال آینده آن را به مردم معرفی کنیم، اما اکنون کمی نگران زیرساخت‌های آن هستیم که امیدواریم این نگرانی‌ها رفع شوند.

درباره ما

شرکت دانش پارسیان در سال 1382 به منظور کمک به مدیریت منابع سازمانی با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات تشکیل گردید و در این مدت بر آن بوده که تکنولوژی‌های روز دنیا را مورد استفاده قرار داده و با خلاقیت و رویکرد استفاده بومی برای مصرف کننده نهایی، کارایی خدمات و محصولات تولیدی خود را در بالاترین سطح حفظ کرده و ارتقاء دهد....

برخی از مشتریان