به گزارش خبرگزاری فارس در ماه های اخیر و برای حل بحران مالی ایجادشده، وزارت بهداشت بسته خدمات تحت پوشش بیمه را محدود کرده و کاهش خدمات را در دستور کار قرار داده است. اما بهترین راه حل برای خروج از بن بست مالی طرح تحول سلامت، همان راه حلی است که اواسط هفته گذشته، علی نوبخت حقیقی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در صحن علنی مجلس بیان کرد: «بهینه سازی هزینه های درمانی با اجرای پرونده الکترونیک سلامت».

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه مورخ ۳ بهمن ماه مجلس ضمن تبیین دستاوردهای اجرای طرح تحول سلامت درباره این موضوع گفت: «سال گذشته با کمک دولت و کمیسیون بهداشت مجلس ۸ هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت پرداخت شد ولی با مخارج بالایی که وجود دارد می توان گفت که این چاه ته ندارد که فعلا ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به این بودجه اضافه کرده ایم… علت مشکلاتی که در این طرح وجود دارد، مخارج بیش از حد است که اگر در مقابل این مخارج بیش از حد نایستیم به مشکل برمی خوریم». نوبخت حقیقی با بین اینکه تنها راه نجات از این مشکل اجرای قانون برنامه ششم توسعه و نظام ارجاع است، گفت: «اگر پرونده ها الکترونیکی شود، در هزینه های حوزه بهداشت و درمان ۳۰ درصد صرفه جویی می شود».

در واقع، همانطور که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرده، تنها راه برون‌رفت از بحران مالی طرح تحول سلامت، به‌کارگیری سیاست «بهینه‌سازی هزینه‌های درمان» یعنی خرید راهبردی خدمت توسط سازمان‌های بیمه‌گر است. بیمه‌های درمانی باید با ابزارهایی همچون نظام سطح‌بندی و ارجاع، راهنمای بالینی و پزشک خانواده از ارائه خدمات غیرضروری و درمان‌های القایی جلوگیری کنند. مهم‌ترین بستر و پیش‌نیاز برای اجرای سیاست‌های مذکور، اجرای پرونده الکترونیک سلامت است. پرونده الکترونیک سلامت با ایجاد شفافیت مالی در نظام سلامت از تقاضای القایی جلوگیری و همچنین زمینه را برای خرید راهبردی خدمت مهیا می‌کند.

کمیسیون تلفیق مجلس زمینه لازم برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت را فراهم می کند؟

«پرونده الکترونیک سلامت» مجموعه‌ای از اطلاعات سلامت شهروندان از بدو تولد تا هنگام مرگ است که به‌صورت الکترونیکی ذخیره‌شده و به‌صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شود. امکان دسترسی به این اطلاعات در هر مکان و زمان نیز فراهم است. در بند «ه» ماده ۸۸ قانون برنامه چهارم و بند «الف» ماده ۳۵ قانون برنامه پنجم توسعه بر پیاده‌سازی پرونده الکترونیک سلامت توسط وزارت بهداشت تأکید شد اما اجرایی نگردید. نهایتا در بند «الف» ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت مکلف شد «ظرف دو سال اول اجرای قانون برنامه» نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام نماید.

با این وجود، همچنان خبری از اجرای پرونده الکترونیک سلامت نیست زیرا در کشورمان، هم تولیت (سیاست گذاری) و هم ارائه خدمت در حوزه سلامت به عهده‌ وزارت بهداشت و زیر مجموعه های آن (مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی) است و آنها از افزایش تعرفه‌ خدمات درمانی منتفع هستند و ضرورتی برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت و بهینه سازی هزینه های درمانی احساس نمی کنند چون این موضوع، منفعتی برای آنها ندارد. بر همین اساس هم شاهد هستیم که بنابراین ضرورت دارد اجرای پرونده الکترونیکی سلامت به عهده ذینفعان یعنی سازمان‌های بیمه‌گر که خریداران خدمت در حوزه سلامت هستند، سپرده شود. حال این سوال مطرح می شود که کمیسیون تلفیق مجلس که در حال بررسی مجدد لایحه بودجه ۹۷ هست، چه اقدامی برای اصلاح این وضعیت می تواند انجام دهد؟

درباره ما

شرکت دانش پارسیان در سال 1382 به منظور کمک به مدیریت منابع سازمانی با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات تشکیل گردید و در این مدت بر آن بوده که تکنولوژی‌های روز دنیا را مورد استفاده قرار داده و با خلاقیت و رویکرد استفاده بومی برای مصرف کننده نهایی، کارایی خدمات و محصولات تولیدی خود را در بالاترین سطح حفظ کرده و ارتقاء دهد....

برخی از مشتریان