فرایند برگزاری آزمون و مدیریت یکپارچه و دقیق آزمون‌ها با نرم‌افزار جامع آزمون

فرایند برگزاری آزمون و مدیریت یکپارچه و دقیق آزمون‌ها با استفاده از نرم افزار جامع آزمون داپا در چهار مرحله انجام می‎‌گیرد.

مرحله اول: تعیین اهداف

تعیین هدف آزمون نقش مهمی در مشخص کردن مراحل برگزاری آزمون دارد. به همین دلیل ابتدا باید تعیین شود که آزمون برای چه منظوری برگزار می‌شود. برای مثال، برای انتخاب، تعیین سطح، ترفیع، مشاوره، ورود به مرحله بالاتر، آموزش و غیره. هم چنین باید تعیین شود که آزمون قرار است چه چیزی را ارزیابی کند، برای مثال، توانایی‌ها، مهارت‌ها، دانش، علایق کاری، ارزشها‌های کاری و غیره. سپس آنچه که قرار است به کمک نتایج آزمون پیش‌بینی شود تعیین می‌گردد برای مثال، عملکرد شغلی، پتانسیل مدیریتی، موفقیت شغلی، رضایت شغلی، سطح دانش و غیره.

مرحله دوم: طراحی آزمون

پس از تعیین اهداف به طراحی آزمون پرداخته می‌شود. این طراحی مراحل زیر را در برمی‌گیرد.

ابزراهای ارزیابی و تعیین شکل آزمون
با تعیین اهداف آزمون می‌توان بهترین شکل برای برگزاری آزمون را تعیین کرد. برای مثال، آزمون قلم-کاغذی، شبیه‌سازی کامپیوتری، شبیه‌سازی موقعیت کاری، تحت وب و غیره.
آزمون‌ها، فهرست‌ها و فرایندها ابزارهای ارزیابی هستند که می‌توانند به تنهایی یا به صورت ترکیبی برای ارزیابی توانا‌یی‌ها، ارزش‌های کاری، ویژگی‌های شخصیتی و دانش افراد به کار روند. در واقع این ابزارها اجزای فرایند ارزیابی محسوب می‌شوند. این ابزارها در جدول زیر نمایش داده شده‌‌اند.

  • مشاهده
  • ارزیابی رزومه
  • پرسشنامه
  • فهرست‌های اطلاعات زندگی
  • مصاحبه
  • تست عملکرد در محیط واقعی
  • تست موفقیت
  • تست توانا‌یی‌های فیزیکی
  • تست توانایی‌های عمومی
  • تست توانا‌یی‌های خاص
  • فهرست‌های شخصیتی
  • فهرست‌های صداقت/درستی
  • فهرست‌های علاقمندی
  • فهرست‌های ارزش کاری
  • تست در حوزه‌های آزمون
  • تست‌های اعتیاد
  • تست‌های پزشکی

تعیین استاندارد، میزان ذهنی و عینی بودن و قابلیت اندازه‌گیری آزمون
ابزارهای اندازه گیری و فرایندهای ارزیابی مختلف برحسب این عوامل بسیار متفاوت هستند. برای مثال، ارزیابی عینی از رزومه، تست‌های موفقیت بسیار ساختاریافته، مصاحبه‌ها با درجات متفاوت ساختاری و فهرست‌های شخصیتی که در آنها هیچ جواب درست و غلطی برای سوالات وجود ندارد.

ساخت آزمون
در این بخش قالب آزمون شامل تعداد سوال، میزان درجه سختی سوال‌های آزمون، تعیین تعداد موضوعی سوال‌ها (تعداد سوالات از هر بخش و فصل)، حداکثر زمان پاسخگویی آزمون‌شونده به سوال‌های آزمون، مشخصات طراح و سایر الزامات طراحی آزمون، تعیین و برای اجرا آماده می‌شود.

مرحله سوم: اجرای آزمون
ثبت نام
ثبت‌نام از داوطلبان آزمون به دو طریق انجام ‌می‌شود.

  1. ثبت‌نام مستقیم در سیستم نرم‌افزاری آزمون
  2. با استفاده از فایل حاوی اطلاعات مربوط به ثبت‌نام‌‌هایی که قبلا در یک محل دیگر یا اینترنت انجام شده است.

لازم به ذکر است در ثبت نام، علاوه بر مشخصات فردی، تعلق فرد به سازمان مربوطه و زیرگروه‌های اصلی به صورت زیر شاخه‌های نامحدود قابل تعریف می‌باشد. به طور مثال اگر بخواهیم درختواره سازمانی یک معلم ریاضی را در مدرسه راهنمایی تعریف نماییم، این‌گونه عمل می‌کنیم:
مدرسه شهدای سلامی، کارشناسی مدارس راهنمایی تحصیلی، معاونت آموزشی، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان خواف، سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی، وزارت آموزش و پرورش … .

تخصیص آزمون به افراد
در این مرحله تعیین می‌شود که چه فردی چه آزمونی را در چه زمانی و در چه مکانی بگذراند، به طور مثال، آقای علی اصغری در ساعت ۹:۳۰ آزمون ریاضی را در مرکز آزمون اصفهان به نشانی مشخص بگذراند.

صدور کارت ورود به جلسه
اطلاعات تخصیص آزمون که مشخص‌کننده زمان، مکان، نوع آزمون و سایر مشخصات درخواستی سازمان است، جهت اطلاع آزمون‌شونده صادر و تحویل می‌گردد.

صدور شماره صندلی
در این مرحله به هر‌یک از حوزه‌ها و به نام هر یک از آزمون‌شونده‌ها یک شماره صندلی یا شماره کامپیوتر اختصاص خواهد یافت.

عملیات در حوزه امتحانی
آزمون شوندگان با ارائه کارت ورود به جلسه پس از احراز هویت در حوزه امتحانی مستقر می‌گردند و در آزمون‌هایی که به شیوه الکترونیکی برگزار می‌گردد، با وارد نمودن شماره کاربری و کلمه عبور وارد سیستم می‌شوند و سیستم آزمون‌های مجاز و مشخصات فرد را نمایش می‌دهد و پس از تایید، فرد آزمون‌شونده وارد آزمون مورد نظر می‌گردد. سیستم همزمان براساس قالب از ‌پیش‌تعیین‌شده وارد بانک سوال شده و سوالات مورد نظر را برای آزمون‌شونده نمایش می‌دهد و آزمون‌شونده با توجه به نوع سوال اقدام به پاسخگویی می‌نماید (چهار گزینه‌ای، عملی، پاسخ‌کوتاه و …). زمان باقی‌مانده آزمون نیز برای آزمون‌شونده نمایش داده می‌شود. پس از پاسخگویی، آزمون‌شونده کلید پایان آزمون را انتخاب نموده و در همان لحظه نمره آزمون‌شونده محاسبه و برای وی نمایش داده می‌شود و آزمون پایان می‌یابد(در آزمون‌های چند مرحله‌ای، مرحله بعدی آزمون برای آزمون‌شونده ارائه می‌گردد).
در آزمون‌های قلم-کاغذی پس از طی مراحل استقرار و احراز هویت، دفترچه سوال و پاسخنامه از‌ قبل ‌تولید‌شده در اختیار فرد قرار می‌گیرد و آزمون‌شونده پاسخ‌های مرتبط را در پاسخنامه وارد می‌نماید. لازم به ذکر است امکان تولید یک دفترچه سوال جداگانه با یک شماره متفاوت برای هر فرد وجود دارد به طوری‌که کل سوالات هر دفترچه با دفترچه دیگر می‌تواند متفاوت باشد یا جای سوال و گزینه‌ها در هر دفترچه تفاوت داشته باشد.
پس از جمع‌آوری پاسخنامه‌ها، پاسخنامه‌ها توسط اسکنر تصویربرداری و توسط نرم‌افزار قرائت و نمره‌گذاری می‌گردد.

مرحله چهارم: اعلام نتایج و تحلیل آزمون
تمرکز نتایج در سازمان مرکزی
برای کنترل و نظارت بر فرآیند برگزاری آزمون از سوی سازمان‌های طرف قرارداد، برنامه آزمون در سازمان مربوطه نصب و کلیه نتایج به صورت روزانه به سیستم مورد نظر ارسال می‌گردد تا سازمان بتواند نظارت جامعی بر فرآیند و مدیریت نتایج حاصل ‌شده داشته باشد.

صدور کارنامه
صدور کارنامه براساس درس‌های مورد آزمون و یا دسته‌بندی افراد در هر درس و در گروه‌ها و زیرگروه‌های مختلف می‌تواندد انجام شود. به عنوان مثال می توان در درس زبان و ادبیات فارسی در بخش تاریخ ادبیات، رتبه یک نفر خاص را در کشور، استان، شهرستان، اداره، مرکز یا مراکز آموزشی و …، مشخص کرد.

صدور گواهینامه
پس از تعیین حد نصاب قبولی، می‌توان اقدام به طراحی و تولید گواهینامه با فرم دلخواه کرد. گواهینامه‌ها و تاییدیه‌های صادره از هر نقطه سازمان قابل کنترل است؛ به عنوان مثال گواهینامه آزمون‌هایی که روزانه برگزار می‌گردد، می‌تواند در تهران صادر شود یا پس از تایید تهران در مکان دیگر صادر شود یا بدون تایید در مرکز، در استان‌ها صادر شود.

صدور نامه یا تاییدیه برای هر یک از آزمون‌شوندگان
با توجه به نتایج، برای هر یک از آزمون‌شوندگان نامه‌ای را با متن و فرمت دلخواه می‌توان تولید کرد، به عنوان مثال دعوت به مصاحبه، علت عدم پذیرش، معرفی نامه با توجه به نمره و غیره.

تحلیل آزمون
به منظور راست‌آزمایی سوال‌های آزمون، نحوه پاسخ‌دهی آزمون‌شونده‌ها در هر سوال و هر یک از گزینه‌های هر سوال قابل بررسی است. به عنوان مثال تعداد پاسخ‌دهندگان، درصد پاسخ صحیح، پاسخ اشتباه و سفید و میزان هریک از گزینه‌ها در سوال ۵ دفترچه شماره ۳ قابل تعیین است تا از این طریق چگونگی وضعیت گروه هدف در سوال مورد نظر مشخص شود. علاوه‌براین وضعیت طراحی سوال و هر یک از گزینه‌ها را براساس نسبت مدیریت- سوال- محتوای آموزشی و … قابل تعیین است تا بتوان میزان سختی هر سوال را با توجه به عملکرد سوال در گروه هدف تغییر داد.

درباره ما

شرکت دانش پارسیان در سال 1382 به منظور کمک به مدیریت منابع سازمانی با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات تشکیل گردید و در این مدت بر آن بوده که تکنولوژی‌های روز دنیا را مورد استفاده قرار داده و با خلاقیت و رویکرد استفاده بومی برای مصرف کننده نهایی، کارایی خدمات و محصولات تولیدی خود را در بالاترین سطح حفظ کرده و ارتقاء دهد....

برخی از مشتریان