به طور کلی آزمون‌ها را می‌توان در ۷ گروه بزرگ دسته‌بندی کرد:

  • آزمون‌های پیشرفت تحصیلی
  • آزمون‌های پیشرفت شغلی
  • آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای
  • آزمون‌های عمومی زندگی
  • آزمون‌های سلامت
  • آزمون‌های مشاوره شغلی و هدایت تحصیلی
  • آزمون های سفارشی

آزمون‌های پیشرفت تحصیلی

آزمون‌های پیشرفت تحصیلی در دو گروه آزمون‌های ورودی و آزمون‌های حین تحصیل دسته‌بندی می‌شوند.

  1. آزمون‌های ورودی
  2. آزمون‌های حین تحصیل

آزمون‌های ورودی
بدون شک آزمون‌های پایان ترم و میان ترم هنوز هم سهم عمده‌ای در ارزیابی اساتید و دانشگاهیان از دانشجویان حتی در مقطع تحصیلات تکمیلی دارد، وجود رشته‌های جدید و عدم وجود منابع درسی مستند و قابل اعتنا در برخی از رشته‌های تحصیلی و دروس دانشگاهی و از طرفی آزادی عملی که در انتخاب منابع مختلف درسی به اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داده شده است (که در جای خود بسیار مناسب و به جا می‌باشد)، بسیاری از اوقات در یک گروه درسی در دانشگاه یک درس توسط دو استاد با منابع متفاوت ارائه می‌گردد و طبیعی است که ارزشیابی تحت تاثیر دیدگاه هر عضو محترم هیئت علمی قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی، چنانچه دانشگاه براساس سرفصل‌های مصوب هر درس اقدام به تهیه و تولید بانک سؤال و طراحی آزمون در قالب واحد نماید، می‌تواند مدیریت مناسبتری بر ارائه و ارزیابی و در نهایت مدیریت دروس داشته باشد. در این راستا مؤسسه دانش پارسیان اقدام به طراحی و تولید بانک‌های سؤال استاندارد در حوزه عمومی نموده است و آمادگی آن را دارد که در کلیه دانشگاه‌های کشور مرکز آزمون راه‌اندازی نماید تا تمام اعضای محترم هیئت علمی بتوانند ضمن تجربه ارزشیابی‌های پودمانی و ریزآزمون‌ها با این روش در طول ترم، تحلیل مناسب و دقیق‌تری از پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشته باشند.

آزمون‌های حین تحصیل
آزمون‌های کلاسی و ترمیک در مقاطع مختلف تحصیلی شامل پیش دبستان، دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه می‌تواند به صورت الکترونیکی یا قلم-کاغذی با استفاده از نرم افزار مدیریت آزمون داپا انجام شود. استفاده از این روش به معلمان و اساتید کمک می‌کند تا از بانک سوالات آماده بهره گرفته و بدون نیاز به تصحیح اوراق به نتایج سریع آزمونها و تحلیل آنها در جهت برنامه‌ریزی درسی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان اهتمام بورزند.

آزمون‌های پیشرفت شغلی
آزمون‌های پیشرفت شغلی در دو گروه آزمون‌های استخدامی و آزمون‌های حین خدمت دسته‌بندی می‌شوند.

  1. آزمون‌های استخدامی
  2. آزمون‌های حین خدمت

آزمون‌های استخدامی
موسسه دانش پارسیان براساس آیین نامه و بخشنامه‌های آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های دولتی، با امکان تطبیق با قوانین جدید، تمامی مراحل را با دقت و سرعت بسیار بالا، با استفاده از نرم‌افزار طراحی‌شده توسط مؤسسه اجرا می‌کند. این مراحل از تولید آگهی استخدام آغاز می‌شود و تا مرحله دعوت به کار افراد را شامل می‌گردد.
لازم به ذکر است تغییر و سفارشی‌سازی مراحل انجام کار به صورت اختصاصی امکان پذیر می‌باشد.

آزمون‌های حین خدمت
با عنایت به تغییرات و پیشرفت فن آوری‌های مورد استفاده، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ناگزیر از به‌ روزآوری دانش و مهارت نیروهای شاغل در سازمان خود می‌باشند و از طرفی مشغله کارکنان در حوزه کار و زندگی مانع برنامه‌ریزی دوره آموزشی بلند‌مدت یا تشکیل کلاس‌های حضوری می‌گردد (مگر در موارد خاص) و از طرفی در صورت انجام این امر نظارت بر کمیت و کیفیت دوره‌ها و خروجی‌های مورد انتظار نیز مقوله‌های قابل اعتنایی می‌باشند که در صورت امکان و انجام نیز هزینه‌های زمانی، انسانی و مالی بالایی را در بردارد.
برگزاری آزمون‌های استاندارد و هماهنگ علاوه بر مدیریت دوره‌های آموزشی می‌تواند باعث تعیین میزان اثربخشی و راهبری دوره‌های آموزشی گردد از جمله :
o    جلوگیری از اتلاف وقت کارکنان
o    برگزاری آزمون با سطح روایی و اعتبار استاندارد
o    تجمیع سریع و بر خط اطلاعات وآمار آزمون
o    صدور گواهینامه با مدیریت و کنترل کامل
o    تحلیل کامل محتوای آزمون با توجه به عملکرد آزمون‌شوندگان (مثلا اینکه افرادی که در رشته علوم اجتماعی تحصیل کرده‌اند و بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن دارند و دارای ۵ سال سابقه خدمت در یک بخش سازمان می‌باشند، در مورد یک یا دسته‌ای از سوال ها – یا هر یک از گزینه‌های- چه رفتاری از خود بروز داده‌اند).
این مؤسسه روزانه در سطح کشور آمادگی برگزاری بالغ بر ۱۰۲۰۰ نفر-آزمون را دریک شیفت کاری دارا می‌باشد و می‌تواند پاسخگوی بخش‌های زیادی از نیاز سازمان‌ها در سطح کشور باشد؛ همانگونه که در حال حاضر مؤسسه افتخار خدمت‌گزاری به بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی را دارد.

آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای
آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند:

  1. صدور گواهینامه صلاحیت NGO
  2. تعیین صلاحیت نظام حرفه‌ای

سنجش مهارت‌هایی که کارکنان یا متقاضیان واجد آنها می‌باشند، کمک مؤثری در مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها است و همچنین ایجاد دوره‌های آموزشی ضروری و حذف دوره‌های غیرضروری و جهت‌دهی آن‌ها، باعث خواهد شد که نیل به سمت اهداف سازمان‌ها آسان شود. مهارت‌هایی مانند کار با رایانه و نرم‌افزارهای مختلف و مهارت‌های کلامی (زبان‌های خارجی، مهارت فن بیان، مهارت شنیداری‌، دیداری و مهارت‌های رفتاری مانند رفتار با مشتری).

آزمون‌های عمومی زندگی
آزمون‌های عمومی زندگی، آزمون‌های زیر را در بر می‌گیرد:
کمک‌های اولیه
زبان انگلیسی
مهارت‌های رایانه‌ای
مهارت‌های رانندگی
آموزش خانواده
مهارت‌های اجتماعی

برای نمونه از آنجا که زبان خارجی یک مهارت مهم و تاثیر گذار محسوب می‌گردد، مؤسسه دانش پارسیان براساس روش‌های خاص آموزش زبان‌های خارجی مانند New Interchange , New English File , New Headway
و شیوه‌های خاص آزمون زبان انگلیسی مانند  TOEFL و IELTS، در این زمینه اقدام به اجرای کامل قالب آزمون به صورت الکترونیکی کرده است. در حال حاضر بانک سوال و قالب آزمون‌ها شامل گوش دادن و پاسخ به سوالات به صورت انتخاب گزینه، جواب کوتاه، درست و غلط و کشیدن و جاگذاری کردن، نوشتن متون درخواستی، صحبت کردن و ضبط توسط سیستم امکان‌پذیر است. به علاوه، مؤسسه دانش پارسیان کلیه آزمون‌های تشخیصی و تعیین سطح را در شعب موسسه در سطح کشور برگزار می‌کند.

آزمون‌های سلامت
آزمون‌های سلامت شامل یکسری از آزمون‌های فیزیکی طبی و آزمون‌های روانشناختی و ویژگی‌های شخصیتی است.

  1. آزمون‌های فیزیکی طبی
  2. آزمون‌های روانشناختی و ویژگی‌های شخصیتی

آزمون‌های فیزیکی طبی
این آزمون‌ها مربوط به آزمون‌های طب کار است و موارد زیر را در برمی‌گیرد:
o    آزمایشات دوره‌ای پرسنل
o    اسپیرومتری (آزمون‌ عملکرد ریه)
o    بینایی سنجی
o    شنوایی سنجی
o    نوار قلب
o    آزمون‌های اختلال خواب
o    آزمون‌های کنترل بیولوژیک(اندازه‌گیری مواد شیمیایی و متابولیت‌های آنها که در محیط کار ممکن است جذب بدن شوند)
آزمون‌های روانشناختی و ویژگی‌های شخصیتی
انسان‌ها با توجه به ویژگی‌های ذاتی و تربیت محیطی، دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های متفاوتی هستند که تشخیص آن برای سازمان از اهمیت خاصی برخورداراست. آگاهی از این ویژگی‌ها می‌تواند تأثیر بسیاری در شناخت و مدیریت نیروی انسانی شاغل داشته باشد، به همین دلیل لازم است سازمان‌ها برای مدیریت نیروهای تحت امر خود شناختی نسبی از ویژگی‌ها و نگرش‌های آنان نسبت به خود، شغل خود، سازمان مربوطه و جامعه هدف داشته باشند تا بتوانند از طرفی پتانسیل‌های موجود را هدایت نموده و بهره‌وری مناسب داشته باشند و از طرف دیگر، از انحراف نگرش‌های افراد نسبت به خود و محیط پیرامون جلوگیری نمایند.
این دسته از آزمون‌ها براساس آزمون‌های استاندارد جهانی و با رویکرد هنجار در جامعه هدف برگزار می‌گردد این آزمون‌ها شامل آزمون‌های هوش، شخصیت، استعداد، نگرش‌ها و علائق شغلی، استعداد یادگیری، قدرت رهبری و غیره می‌باشند.

آزمون‌های مشاوره شغلی و هدایت تحصیلی
این دسته آزمون‌ها برای شناسایی استعداد، توانایی و علائق افراد جهت انتخاب شغل یا رشته تحصیلی برگزار می‌گردند و مجموعه‌ای از آزمون‌های روانشناختی، استعداد، توانایی‌های ذهنی و فیزیکی دانسته ها و مهارت فرد آزمون شونده می‌باشند که به صورت الکترونیکی، قلم-کاغذی، مشاهده ای، مصاحبه‌ای یا ترکیبی از آن برگزار می‌گردد و مبتنی بر سفارش سازمان آزمونگر است.

آزمون های سفارشی
این آزمون‌ها، آزمون‌هایی هستند که در قالب‌های خاص برای هر سازمان به طور ویژه طراحی، تولید و اجرا می‌شود (مانند آزمون‌های تخصصی استانداردهای مختلف، دریا نوردی، محیط زیست و غیره).

درباره ما

شرکت دانش پارسیان در سال 1382 به منظور کمک به مدیریت منابع سازمانی با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات تشکیل گردید و در این مدت بر آن بوده که تکنولوژی‌های روز دنیا را مورد استفاده قرار داده و با خلاقیت و رویکرد استفاده بومی برای مصرف کننده نهایی، کارایی خدمات و محصولات تولیدی خود را در بالاترین سطح حفظ کرده و ارتقاء دهد....

برخی از مشتریان