امروزه با گسترش روزافزون فناوریهای نوین به ویژه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های مختلف از جمله حوزه سلامت، بهداشت و درمان ؛ تحولات عظیمی در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در حال وقوع است.

در ایران عزیز نیز متخصصان توانمند کشور در شرکت دانش پارسیان با استعانت از پرودگار متعال و با عزمی راسخ و با تکیه بر دانش فنی و همگام با روزآمدترین فناوری‌های جهانی ، پس از چند سال همکاری مشترک و گروهی متخصصان رشته های مختلف فنی و پزشکی ، سامانه سیب را طراحی نموده‌اند که هم اکنون در دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ، شبکه‌های بهداشت و درمان و سایر مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت در کشور در حال استفاده می باشد.

در این ارتباط برابر بخشنامه شماره ۱۰۰/۲۹۸ مورخ ۱۳۹۵/۰۴/۰۵ وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سامانه سیب در دانشگاه های علوم پزشکی مستقر گردیده و از ابتدای مهرماه ۹۵ هرگونه ثبت، جمع آوری و گزارش دهی اطلاعات به صورت کاغذی در سطح کشور ممنوع و صرفا از طریق سامانه سیب انجام خواهد شد. شایان ذکر است هم اکنون نیز برخی از دانشگاه های علوم پزشکی عملیات حذف کاغذی و الکترونیکی سازی کامل فرایندها را به اتمام رسانده اند.

سیب، سامانه یکپارچه بهداشت

عمده ترین نتایج حاصل از استقرار سامانه سیب عبارتند از :

  1. ایجاد پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان ؛ در این راستا و از اسفندماه ۱۳۹۴ با راه اندازی سامانه سیب در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور توسط دانش پارسیان، پرونده الکترونیک برای بیش از ۵۹ میلیون نفر از جمعیت کشور تشکیل گردیده است.
  2. برقراری عدالت اجتماعی و دسترسی عادلانه عموم شهروندان به خدمات سلامت با کیفیت و مدیریت شده در سراسر کشور ؛ با توجه به یکپارچگی سامانه سیب و به روز بودن اطلاعات و برنامه های ملی سلامت ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این سامانه ، خدمات سلامت بر اساس جدیدترین دستورالعمل ها و در کوتاهترین زمان ممکن در سراسر کشور بطور هماهنگ به عموم هموطنان در شهرها و روستاها ارائه می‌گردد.
  3. ارائه هوشمند خدمات سلامت به افراد بر اساس ویژگی های فردی (سن، جنسیت، بیماری، بارداری و …)، خانوادگی (عوامل ژنتیکی و محیطی) بر مبنای برنامه های ملی سلامت به صورت فعال با امکان رصد دائم گروه های نیازمند مراقبت بیشتر (نوزادان و کودکان، مادران باردار، سالمندان و …)
  4. مدیریت اطلاعات در حوزه بهداشت و درمان و سلامت کشور؛ هم اکنون با تجمیع برخط (Online) اطلاعات سامانه سیب در ستاد دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در هر استان و در سطح بالاتر در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، امکان مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی بصورت برخط برای مدیران، سیاست‌گزاران و متولیان امر فراهم گردیده است که کمک شایانی به تشخیص به موقع نیازها و مشکلات و تهدیدهای حوزه سلامت در هر یک از مناطق جغرافیایی کشور مبتنی بر اطلاعات صحیح میدانی می نماید.
  5. کمک به اجرای طرح های ملی در حوزه سلامت و بهداشت و درمان از جمله برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و سایر طرح ها از طریق ارتباط و داد و ستد اطلاعات با سایر سامانه های مستقر در حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
  6. تجمیع منابع اطلاعات حوزه سلامت جهت دسترسی کاربران نظام سلامت (پزشکان و متخصصان، مراقبین سلامت و کارشناسان، بهورزها و …) از جمله دارونامه رسمی کشور، کدینگهای اطلاعاتی موجود در وزارت بهداشت مثل نظام ارزش نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت (RVU) ، بیماریها و تشخیصهای پزشکی و علل مرگ (ICD-10) و …
  7. مدیریت سخت افزاری (مکان، تجهیزات و امکانات) و نرم افزاری (نحوه ارائه خدمات) واحدهای ارائه خدمت در قالب شبکه های بهداشت زیر مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی .
  8. امکان ارائه خدمات نظام یافته به مراکز جمعیتی از جمله مهدکودک ها،‌ مدارس، دانشگاه ها،‌ ادارات، واحدهای تولیدی و صنعتی، آسایشگاه ها و مراکز نگهداری از افراد کم توان و سالمندان، پادگان ها و … توسط واحدهای ارائه دهنده خدمت
  9. تامین اطلاعات کاربردی برای اجرای مطالعات علمی و پژوهشی

ویژگی های نرم افزاری سامانه سیب :

  • تکنولوژی بالا (پیچیدگی درونی و کاربری آسان)
  • ثبت رخدادها در محل وقوع (خدمات، مجوزها، فرایندها)
  • مهندسی مجدد فرایندها (حفظ فرایندهای لازم و حذف فرایندهای زاید )
  • گزارش های جامع و کامل و سیستم گزارش ساز
  • خدمات کاربری بر اساس حداقل امکانات سخت افزاری و بسترهای ارتباطی
  • داشبوردهای مدیریتی برخط
  • رعایت ویژگی ها و الزامات امنیتی در طراحی، اجرا  و دسترسی کاربران
  • یکی از ویژگی های این سامانه تولید انبوه، پرشتاب و پیچیده داده ها و اطلاعات است که این سامانه و بانک اطلاعاتی آن در گروه کلان داده (Big data) قرار می گیرد.

جامعه هدف سامانه سیب

از بدو آغاز فعالیت سامانه در اسفندماه ۱۳۹۴ تا دی ماه ۱۳۹۵ برای بیش از ۵۹ میلیون نفر از جمعیت کشور در این سامانه ثبت نام انجام و پرونده الکترونیک سلامت آنان تشکیل گردیده است. همچنین خدمات و مراقبت های بهداشتی و درمانی توسط بیش از ۱۲۵ هزار کاربر شامل پزشکان، کارشناسان بهداشتی، مراقبان سلامت، بهورزان و سایر کارکنان فعال در این حوزه در بیش از ۳۲ هزار مرکز ارائه دهنده خدمت از این طریق انجام می گردد که خود نشان از کارآمدی و طراحی بهینه این سامانه دارد.

اهداف سامانه سیب

  • اجرایی نمودن ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای عموم مردم
  • ایجاد پایگاه ملی اطلاعات حوزه سلامت و بهداشت
  • ارائه یکپارچه خدمات سلامت به عموم ایرانیان در سراسر کشور به ویژه نقاط کم برخوردار و حاشیه شهرها در راستای افزایش سطح عدالت اجتماعی و تضمین سلامت آحاد مردم
  • ارتقاء سطح کیفی خدمات سلامت از طریق استاندارد سازی خدمات منطبق با آخرین برنامه های ملی سلامت کشور
  • ارائه خدمات سلامت بر اساس نیازهای اختصاصی گروه های سنی به ویژه گروه های در معرض خطر (مادران ، کودکان و سالمندان)
  • فراهم سازی نظام ارجاع در بخش بهداشت و درمان
  • ارائه خدمات در حوزه پزشک خانواده شهری و روستایی
  • اراده خدمات به صورت هوشمند توسط سامانه و کاهش بروز خطاهای عملیاتی معمول
  • یکپارچه سازی اطلاعات در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت در کشور
  • ایجاد بستری برای ارتباط مراکز و اشخاص ارائه دهنده خدمات سلامت شامل پزشکان و سایر متخصصان، مراکز کلینیکی و پاراکلینیکی و سایر حوزه ها با امکان ارتباط با پرونده الکترونیک سلامت افراد
  • برقراری امکان مدیریت امکانات و منابع انسانی و مادی بر حسب نیازهای منطقه ای و کمک به آمایش سرزمین در حوزه سلامت
  • استخراج گزارش های تجمیع یافته حوزه سلامت و بهداشت به منظور شناسایی نقاط قوت و نیازهای کشور جهت برنامه ریزی های کلان در بخش سلامت
  • امکان به روز رسانی برنامه های ملی سلامت و بهداشت در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه
  • همگام سازی برنامه های ملی حوزه سلامت با جدیدترین دستاوردها و برنامه های جهانی این بخش

درباره ما

شرکت دانش پارسیان در سال 1382 به منظور کمک به مدیریت منابع سازمانی با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات تشکیل گردید و در این مدت بر آن بوده که تکنولوژی‌های روز دنیا را مورد استفاده قرار داده و با خلاقیت و رویکرد استفاده بومی برای مصرف کننده نهایی، کارایی خدمات و محصولات تولیدی خود را در بالاترین سطح حفظ کرده و ارتقاء دهد....

برخی از مشتریان